Polis haram Seksualiti Merdeka

MukaDepan
















KUALA LUMPUR: Polis mengharamkan semua aktiviti dalam penganjuran program Seksualiti Merdeka 2011 bagi menuntut kesaksamaan gender serta mengiktiraf pengamal seks songsang gay dan lesbian, termasuk yang diadakan secara tertutup, berikutan bantahan pelbagai pihak.

Sehubungan itu, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar, berkata pihaknya akan menghentikan semua aktiviti dalam program yang sepatutnya berlangsung Selasa lalu hingga 13 November ini, atau tindakan tegas diambil termasuk menahan penganjur dan peserta.



Katanya, polis sudah membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 298 Kanun Keseksaan iaitu berniat melukakan perasaan agama seseorang dan Seksyen 27A(1)(C) Akta Polis.




Beliau berkata, polis sudah mengenal pasti lebih 10 penganjur membabitkan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan akan memanggil mereka bagi membantu siasatan termasuk bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevasan yang dijadual merasmikan program itu pada 9 November ini.

“Sehubungan itu, mulai hari ini (semalam) kita akan menghentikan apa juga acara dalam program berkenaan, kita beri amaran kepada penganjur dan peserta supaya bersurai dan jika berdegil, tindakan tegas akan diambil termasuk menahan sesiapa saja yang terbabit.

“Kita akan panggil semua selepas ini kerana kertas siasatan sudah dibuka. Kepada sesiapa yang bercita-cita nak hadir, lupakanlah,” katanya kepada pemberita di Unit Udara Polis Diraja Malaysia (PDRM) di sini, semalam.

Program Seksualiti Merdeka diadakan setiap tahun sejak 2008 bertujuan menuntut hak dan kebebasan golongan lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) mengamalkan gaya hidup pilihan mereka secara sah dan terbuka.



Bertemakan ‘Queer Without Fear’, program berkenaan diadakan di The Annexe Gallery Pasar Seni di sini.

Antara penaja dan penyokong program berkenaan termasuk Majlis Peguam dan Suara Rakyat Malaysia (SUARAM) dengan beberapa aktiviti dirancang seperti bengkel, perbincangan, pameran dan persembahan.

Khalid berkata, pihaknya menerima dua laporan polis selain mendapat maklum balas pelbagai pihak yang mengecam penganjuran program berkenaan termasuk NGO dan pertubuhan berkaitan agama Islam serta agama lain.

“Polis bertanggungjawab memastikan keselamatan negara dan bila ada ancaman kepada ketenteraman awam, kita perlu mengambil langkah sewajarnya bagi mengelak kejadian tidak diingini.

“Penganjur sepatutnya berfikir terlebih dulu, adakah acara dianjurkan diterima semua golongan masyarakat, malah saya percaya majoriti masyarakat tak boleh menerima homoseksual dan lesbian, jadi janganlah kita nak mengagungkan perkara seperti ini,” katanya.

Khalid kesal kerana Majlis Peguam tidak memberikan nasihat yang betul terhadap penganjur berkaitan pelanggaran undang-undang negara berhubung penganjuran program seperti itu.







Komen Anda






Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.Senarai komen


Nor


Semoga Allah akan selamatkan Malaysia dari manusia2 ini..tentanglah habis-habisan..ingatlah balasan Allah hanya kerana sebilangan umat yg membuat maksiat maka akan terkenalah kesemuanya..







ape nak jdi


hidupkan hukum islam!!! jika hukum islam yg sebenarnya dihidupkan maka tdk akan berlakulah perkara yg sedemikian....







thiru


saya agak terkejut mendengar berita ini.tindakan undang-undang harus diambil segera.







jefrey


memang patut dihalang, jgn biarkan negara menjadi huru hara dengan kegiatan tidak bermoral ini.







mashor


ayuh...saudara ku sesama islam tak kira parti pas atau umno tentanglah budaya ini dan jauhkan dari hidup kita.jika pas lantang boleh menyuarakan kempen bersih kenapa tidak berani buat demontrasi menentang homoseksual dan lesbian ini...kenapa ..dan juga umno jika boleh menentang perhimpunan bersih kenapa tidak boleh buat demontrasi menantang perbutan yang boleh merosakkan akidah manusia khususnya orang islam..tentang mereka..hapuskan dari bumi allah ini..jangan bertelagah sesama islam..ingat kaum lut.yang telah di laknat allah ..akibat perbuatan manusia itu sendiri..umno..pas buatlah sesuatu untuk kesejahteran semua ummah jangan allah murka pada kita..seperti datuk ambiga ini harus diambil tindakan sekeras2nya dan buat masa ini syabas ketua polis negara..teruskan perjuangan mu.demi islam saya berdoa bakti suci itu mendapat rahmat dari allah ..







zam


tuhan dah bagi banyak rahmat kehidupan di negara malaysia penuh keberkatan. kalau aktiviti seksualiti merdeka tak diharam takut bala, kemusnahan dan kemurkaan tuhan pula yang jadi, itu yang bahaya.kita setuju dengan tindakan pihak berkuasa.







Affandy


'Dan apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Tuhannya Dengan keadaan rujuk kembali bertaubat kepadanya; kemudian apabila Allah memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripadanya, lupalah ia akan Segala bahaya Yang menyebabkannya merayu kepada Allah sebelum itu dan ia pula menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah, untuk menyesatkan dirinya (dan orang lain) dari jalan Allah. Katakanlah (kepadanya): "Bersenang-senanglah Engkau Dengan kekufuranmu itu bagi sementara, Sesungguhnya Engkau dari penduduk neraka'

(Az-Zumar, 8)







hamba


saya agak terkejut bila dapat tau hal ni berlaku.. lebih2 lagi dah dibuat sejak tahun 2008.. memg tak percaya...saya harap pihak atasan dapat membanteras perkara yg tidak boleh diterima akal ni.. masih ada wujud lagi..kaum nabi lut..







wira


amar makruf,nahi mungkar///







kaseh


Tahniah kepada polis. Kerajaan mesti dan wajib bertindak tegas kepada penganjur seksualiti merdeka.Penganjur tidak menghormati perlembagaan negara dan menjiwai rukun negara iaitu kepercayaan kepada tuhan. Elok sangat mereka yang seperti ini dilucutkan kewarganegaraan kerana tiada jati diri dan hormat pada perundangan negara. Ini perbuatan orang tidak berakal, mereka sama taraf seperti haiwan. Mohon semua rakyat Malaysia bersatu menentang program seperti ini dan ambil tindakan tegas. Golongan ini perosak bangsa dan keturunan manusia.







afez al assad


salam 1 m'sia, mewakili seluruh rakyat m'sia amat terkeliru dgn pemikiran seekor manusia yg bernama ambiga yg secara terang2 nya telah mempergunakan pentas diatas nama majlis peguam dan hak asasi manusia supaya dapat ia melaksanakan segala rancangan yang boleh menghancur dan menghuru-harakan negara m'sia yang berbilang kaum, dimana majoriti penduduknya adalah beragama islam, dan kami percaya seluruh rakyat m'sia yang mempunyai pegangan agama tidak boleh menerima sama sekali apa yang ingin dianjurkanan iaitu program Seksualiti Merdeka 2011.kerana ia secara terang2nya telah mencabar pelembagaan negara di mana agama islam adalah agama rasmi.di harap kerajaan dapat memandang perkara ini dgn lebih serius sebelum terlewat,kerana lebih baik mencegah dari sekarang sebelum menjadi lebih parah, suadah tiba masanya kaum yg bernama melayu islam bersatu ketepikan segala fahaman politik yg lebih kpd kepayahan utk bersatu,jgn sehingga kami rakyat m'sia beragama islam bangun untuk mempertahankan AGAMA,BANGSA & NEGARA. Masa itu sudah terlewat.







tengkupauljr


saya ingat manusia mcm ni...patut di nikahkan dengan anjing saja. go...PDRM...guna kuasa anda.Kenakan tindakan kepada orang2 yang dah tak berakhlak ni.Buat malu Malaysia je







izz


macam mana lah Datuk Ambiga Sreenevasan boleh jadi Presiden Majlis Peguam sebelum ni.. ape sudah jadi kepada cerdik pandai ni? ambiga patut ambil kursus perubatan sebab dia tak belajar kah ape kesan dari segi perubatan kalau amalkan seks sama jantina banyak penyakit lain akan wujud.







aswad shooter


ini negara islam!!!hormatilah majoriti umat islam kt negara ni!!!







frank morris


Dalam hal ini, jangan benci beliau dari segi individu, tapi benci inisiatif beliau. Ada yang Ambiga buat disokong, ada yang ditolak. Rakyat jelata tahu menilai, cuma, Ambiga, this is not right for all religions and beliefs.







JEEJAN


INILAH SEBAHAGIAN MANUSIA YANG KURANG BERAKAL FIKIRAN YANG SENTIASA MENCIPTA KEROSAKAN MUKABUMI.







Ghazali (nama sebenar)


Orang macam ni tak layak jadi rakyat malaysia. Sudah jelas Islam adalah agama rasmi negara Malaysia, berani betul mereka menuntut hak2 yang ternyata jelas melanggar/bercanggah dengan ajaran Agama Islam yg telah termaktub didalam perlembagaan sebagai agama rasmi. Majoriti rakyat malaysia pasti tidak akan menyokong mereka tp sekiranya kita yang majority ni berdiam diri maka mereka berani sewenang-wenangnya menuntut hak yang bukan2. Marilah kita sekeras-kerasnya menolak ideologi barat yang menyesatkan lagi membinasakan masyarakat. Kepada muslim/muslimah yg menyokong gerakan mereka ini, segeralah bertaubat. Takutlah kpd balasan ALLAH, tak cukup lagi ke bencana2 alam yang menimpa negara2 jiran untuk kita ambil pengajaran. Insaflah kalian saudara/saudari seagamaku.







amoyciplak


mmg patut halang.. sokong sgt2!!







misbahuddin kusnin


Hendaklah kamu masuk islam sepenuhnya. Nescaya kamu selamat







Annfie


Hentikanlah segala yang boleh merosakkan negara... jangan sampai turunnya balasan dari Tuahn baru kita nak bertindak? Saya tidak mahu negara yang tercinta dirosakkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Banteras habis-habisan. Kita negara Islam. jangan sewenangnya dipijak-pijak oleh bukan Islam. terima kasih kerana membaca komen saya.







el hafeez


Tahniah kepada Polis Negara

Jika dilihat di sini, bagi mengelakkan ia berulang kembali, satu operasi 'pembersihan' hingga ke akar umbi perlu segera dilakukan.

Begitu juga kepada aktiviti-aktiviti seks bebas, termasuk kelab-kelab malam dan kes 'bunuh anak' atau dengan kata lembut 'buang anak' perlu dihukum dengan hukuman yang lebih keras dan tegas.







Yangretibase


Tahniah polis. Selalu beristiqomahlah anda dalam melaksanakan amanah Allah.







roslan lan


astaghfirullah..Ni kaum Nabi Lut..







hambran


Tangkap penganjur







rizu


bertindak sekarang sebelum terlewat.







coshare2


Sek bebas? Manusia semakin jauh dari fitrah kejadiannya. Si bijak pandai menjadi semakin taksub dgn demokrasi sehingga mereka kembali kepada kejahilan hakiki. Di waktu masyarakat dihidangkan dengan kes2 pembunuhan bayi akibat seks luar nikah, kini muncul pula kumpulan yang inginkan sesuatu yg di luar tabi'e. Inilah strategi manusia2 yang memusuhi agama menggunakan prinsip demokrasi untuk menganyang ketetapan ilahi. Astagfirullah, jangan sampai si kaduk yang naik junjung menggamit kemurkaan Allah yang maha penyayang!







yushail


Polis kena tegas...







abc


dari 2008????? skg baru nk bantah???







luqman


Apalah ambiga ni tak abis-abis, kalaulah turun azam Tuhan dibumi Malaysia ini barulah kita sedar, ingat lagi ke sunami di indonesia. Mana orang-orang dan pengikut pengikut BERSIH tak kan sokong juga kot, tengoklah, bacalah dan dengarlah makluk Tuhan yang selama ini kamu angkat siapa dia sebenarnya. Apa lagi alasan yang kamu bagi pada pemimpin BERSIH ini, bagilah huja-huja kamu yang menyokong ambiga, keluarkan nas-nas kalau ada? Atau mudah saja, mereka yang taksub ini, mereka yang tak nampak kebenaran.










~ 0 comments: ~

~ Post a Comment ~