Pemansuhan PPSMI sekolah rendah 2016, sekolah menengah 2021









PUTRAJAYA: Kabinet hari ini memutuskan pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) kekal dan kerajaan tidak bercadang untuk melaksanakan semula PPSMI seperti dituntut sesetengah pihak.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin, berkata PPSMI di sekolah rendah akan dilaksanakan dalam Bahasa Melayu sepenuhnya pada 2016, manakala di sekolah menengah bagi kedua-dua mata pelajaran itu pada 2021.



"Kabinet juga memutuskan untuk membenarkan murid kohort PPSMI untuk meneruskan pembelajaran kedua-dua mata pelajaran itu dalam bahasa Inggeris sehingga Tingkatan Lima.




"Ini bermakna murid kohort PPSMI boleh memilih sama ada untuk meneruskan Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, bahasa Malaysia atau dalam kedua-dua bahasa apabila mereka memasuki Tingkatan 1 bermula tahun depan," katanya pada sidang media selepas mengadakan taklimat tertutup dengan Pegawai Kementerian Pelajaran di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, sebentar tadi.


Komen Anda






Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.Senarai komen


QASSMANN LUQMANN


Dalam kementerian pendidikan terlalu banyak program dan dasar yang pada asasnya sangat membebankan guru sehingga kadang-kadang kerana ingin menyiapkankan laporan demi laporan itu guru terpaksa mengambil masa yang sepatutnyanya dia berada dalam kelas. Di pedelaman sabah khususnya PPSMI berjalan seperti yang diarahkan,walau pun agak banyak masalah dari bahan ( CD ) yang di hantar tetapi P&P tetap berjalan dengan lancar dan murid secara tidak langsung dpt belajar bahasa inggeris,setidak2nya istilah mereka gunakan. pada pendapat saya Kementerian Pelajaran harus meneliti masalah sekolah SKM, yang guru penolong kanan Pentadbiran,HEM dan KOKUM terpaksa masuk kelas sehingga 28-30 masa seminggu. di samping banyak lagi tugas khas yang terpaksa di tanggung. Dimana lagi kualiti yang hendak diharapkan kalau mereka terpaksa menerima beban yg sedemian berat. Pendek cerita apa pun program di rancang perlulah difikirkan juha tenaga pelaksananya. barula program itu mendapat hasil yg berkualiti. kalau tidak sampai kiamat pun macam ini jugalah, yang di kejar x dpt yg kendong bercicira.







EEYNA SUBRI


baguss...bahasa sejati bahasa melayu..tapi kerajaan kena memperkasakn lagi bhasa ingeris dikalangan budak sekolah supaya tak ketinggaln







abdul hamid suddin


Satu langkah yg baik bgi mngutuhkan bahasa ibunda kita.







Osman


Tahniah. Martabkan kembali bahasa Melayu. Kepada yang inginkan bahasa Inggeris, skor A++ dalam Bahasa Inggeris, Sastera Inggeris, Muet.







Tiqah Azmi


Saya telah mendengar khabar angin dari beberapa pihak tentang isu PPSMI akan dibekukan pada tahun 2012. Alhamdulillah dilambatkan. Akan tetapi, saya berasa kasihan kepada murid-murid pada tahun 2017 dan 2021 kerana terpaksa belajar bahasa melayu dalam sains dan math.







abriza


kenapa mengambil masa yg lama? anak saya tidak dapat belajar math sains dalam bahasa saya tak faham mengapa mengambil masa begitu lama. nampaknya anak saya yg sekarang di darjah 2 tidak akan merasa belajar di dalam bahasa melayu, bukan kami tidak suka ppsmi, tetapi pengalaman anak2 saya yg lepas, guru tidak dapat menyampaikan dgn baik dan juga kefahaman dlm bi amat menyukarkan terutama dlm mp sains. keputusan ini mmg baik dan saya sokong tetapi terlalu lama utk dilaksanakan, beruntung pelajar tahun 1 akan datang.











Kenapa lambat sangat, kalau dulu semasa pengautkuasaan, murid tingkatan 1 terus belajar dalam Bahasa Inggeris walaupun sebelumya mereka belajar dalam Bahasa Melayu semasa darjah 1-6, kenapa boleh? Sepatutnya boleh dilaksanakan lebih awal lagi. Keputusannya sama juga sebab kini majoriti guru mengajar dalam Bahasa Melayu. Hanya sekolah berasrama penuh sahaja mungkin yang mengajar dalam BI. Langkah awal yang perlu juga ialah memansuhkan elaun PPSMI agar semua guru yang menikmatinya tidak akan cuba mepertahankan apa-apa.







FADILAH ANAK LAMAT


saya tak nampak di mana logik dan munasabahnya jika sistem bahasa dlm P n P selalu di tukar. saya berharap ianya akan berterusan sampai bila-bila kerana bahasa inggeris mmg sgt penting. jika pgunaan bhs inggeris dlm M3 dan sains jadi ia dpt mengukuhkan lagi penguasaan bhs inggeris dlm kalangan pelajar terutamanya pelajar luar bandar. jika dari dulu kerajaan menggunakan bahasa inggeris dlm pddikn, saya percaya saya hari ini bukan seseorang yang takut/lemah berkomunikasi dlm bahasa inggeris..

~ 0 comments: ~

~ Post a Comment ~